daanopreis.reismee.nl

De wereld is groot en redding schuilt in iedere hoek

Beste lezers,

Aardige titel, niet? Toegegeven, ik heb 'm niet zelf bedacht. Het is de titel van een film die ik gisteren heb gezien. Prachtige film, werkelijk waar. Het script is gebaseerd op een boek van Iliya Troyanov, een bekende Bulgaarse schrijver. De film gaat over Alexander ' Sasho' Georgiev, zoon van Bulgaren die voor het communisme hebben moeten vluchten. Bij een auto-ongeluk, waarbij ook zijn ouders omkomen, verliest Sasho zijn geheugen. Als zijn grootvader hem in het ziekenhuis komt opzoeken, heeft Sasho geen idee wie hij is en herkent hij zijn eigen grootvader niet. De grootvader besluit, nadat hij gezien heeft hoe zijn kleinzoon leeft (als vertaler tussen de pizzadozen) , om Sasho mee te nemen naar Bulgarije... per tandem. Al reizend komt de kijker de geschiedenis van Sasho en zijn familie te weten.

Het verhaal kan worden gelezen als een grote aanklacht aan het adres van de verschillende politieke systemen (zowelhet communistische als het democratische) en de film is in wezen een verhaal over de bevrijding van het individue van het systeem dat hem tot willoze slaaf (communisme) of economische eenheid (kapitalisme) maakt. De film riep bij mij veel vragen op, waarvan de belangrijkste eigenlijk is: ben je werkelijk vrij als je om te leven talloze vergunningen moet hebben en overal toestemming voor moet hebben? Is vrijheid een objectief duidbaar begrip?

Gek genoeg wordt film nooit zo zwaar dat het vevelend is om er naar te kijken en zitten er volop komische situaties. Een voorbeeld: Opa komt met de tandem op de proppen. Sasho:' En wat is dat?' Opa:' Dit is ons vervoermiddel' Sasho:' een fiets?!' Opa: ' Dit is geen fiets, maar een tandem' Sasho: ' Kunnen we niet met een bus of een vliegtuig? Ik bedoel, ist es gestatten...?' Opa: Jawohl... doe maar rustig... Es ist gestatten... ik heb het net nog aan de Paus gevraagd'

Vandaag ga ik op jacht naar eht boek en een DVD van de film. Als het me lukt om de film te vinden zijn alle geinteresseerden natuurlijk uitgenodigd om een keertje te komen kijken!

Liebe Gruessen aus Bulgarien!

Reacties

Reacties

Je tante

Je maakt weer heel wat mee. Spannend hoor. Ik kijk uit naar de volgende aflevering. Je tante

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!