daanopreis.reismee.nl

Zhega!

Beste lezers,

het klinkt nogal dreigend: zhega (zjega). Geloof me, dat is het ook. Zhega is het Bulgaarse woord voor absolute bloedhitte waaraan geen levend wezen ontsnapt. Het kwik bereikt vandaag de 37 graden celsius. Dit betekent dat zelfs de straathonden niet meer blaffen. Alles is heet, zweterig en zonnig. Uw trouwe correspondent blijft echter dapper doorschrijven (in een internetcafe met AC).

Mijn taalcursus gaat een nieuwe fase in. Volgende week worden er testen afgenomen en worden de lessen beeindigd. We maken ons op voor de trip naar het schilderachtige Sozopol. Aan zee, dus koeler. Gezien de klimatologische situatie strikt noodzakelijk.

Het nakende einde betekent ook dat er allerlei leuke activiteiten op het programma staan. Eergisteren was het de Nacht van de Bulgaarse keuken, met huisgemaakte Bulgaarse specialiteiten, gisteren was het de Bulgaarse poezienacht. Vandaag staat de activiteit ' met een vork de wereld rond' op het programma. Het idee is dat iedereen een gerecht maakt dat typerend is voor zijn of haar land. Ik heb Nederland een beetje ruim opgevat (zeg nou zelf: we kunnen die arme mensen toch geen stamppot aandoen in deze bloedhitte) en heb besloten om een bobotie te maken. Dat bleek echter nog niet makkelijk. De keuken waarin ik moest werken was waarschijnlijk heel modern... in 1917. Een kookplaat met maar een enkele stand: bloedheet. Ik moest dus echt guerilla-koken. In eerste instantie mislukte de Bobotie, maar ik bedacht een list: ik kookte de rijst nogmaals in sinaasappelsap. Het resultaat was verukkelijk.

Op maandag is een soort bonte avond, wederoom met allerlei voorstellingen uit allerlei landen. Natuurlijk zal ik Nederland vertegenwoordigen. In overleg met de coordinator, zal ' merck toch hoe sterck' ten gehore worden gebracht. Ongeveer de enige traditionele melodie die ik uit mijn hoofd ken. Het is trouwens maar goed dat de Spanjaerden in de zaal geen Nederlands verstaan. Ach , zij hebben toch de wereldbeker al.

Morgen ga ik twee dagen naar zee, om te ontsnappen uit de bloedhitte. Ik ga naar de zeehoofdstad van het land: Varna. Ik ben benieuwd!

Goed, ik moet weer gaan oefenen!

Groetjes uit de oven!

Reacties

Reacties

Ben en Marcelle Zwinkels

Groeten uit de oven van Albanië. Ook hier bereikt het kwik de 38 graden!!!

Morgen gaan wij naar Ohrid in Macedonië.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!