daanopreis.reismee.nl

Het mysterieuze gerecht van het restaurant aan de Gurko straat.

Beste lezers,

Veilko Tarnovo is een toeristische stad. Niet onlogisch, gezien de oude architectuur en het spectaculaire landschap. Door de tropische klimaat omstandigheden, voelt de stad aan als een badplaats zonder zee. Iedereen doet het rustig aan en zelfs de katten doen op het middaguur weinig meer dan loungen. Lijkt me heerlijk om zo'n kat te zijn!

De restaurants zijn hier voor een groot deel ingesteld op tourisme, wat inhoudt dat op iedere hoek van de straat wel een ' pitsariya' te vinden is. Gek genoeg is de aanwezigheid van een McDonalds Veliko Tarnovo vooralsnog bespaard gebleven. Klandizie te over zou ik toch denken.

Gelukkig zijn er ook restaurants die hun klanten graag iets mee willen geven van de locale cuisine. Goedschiks of kwaadschiks. In het restaurant waar dit verhaal zich afspeelt, was de kunst van eht verleiden van buitenlanders tot locale gerechten tot een ware kunst verheven. Het menu was tweetalig, zoals een goed internationaal restaurant betaamt. Op iedere pagina stond een korte beschrijving van het eten, plus een of andere witz waarvan ik me echt afvroeg wie daar nu nog om moest lachen.

Ik koos een balkanska kaltsenitsa uit, een gerecht dat werd beschreven als een stuk geroosterd varken met championnetjes en wat patatjes. Wat er echter niet bij werd verteld, is dat dit in feite een variatie is op een schots gerecht, genaamd haggis.

Het verrukkelijke ensemble werd geserveerd in, jawel, een schapenmaag. hert smaakte overigens heerlijk: de schapenmaag had een goede invloed op de smaak vna het vlees dat erin zat. Ik kan me echter voorstellen dat menig naief tourist hiervan in schok zou raken!

Een compliment dus aan dit restaurant, dat mensen ervan weerhoudt het zichzelf culinair gezien al te gemakkelijk te maken!

Reacties

Reacties

Jan en Nelly

Beste Daan, vertel ons wat Haggis is dat in Schotland op elk menu te vinden is. Tijdens onze trip door Schotland een aantal jaren geleden,hebben wij voor het bestellen daarvan om een verklarende toelichting gevraagd bij de Schotse ober.Zijn gezicht ging over in een medelijdend en schaapachtige uitdrukking en zei met een grote grimas dat de Schotse Hooglanders het lekker gevonden. Wij hebben het niet aangedurfd.In Nederland lijkt het hoofdkaas dat wij thuis tijdens WO II aten. In Frankrijk heet het andouillete, je bestelt het slechts eenmaal in je leven.

Daan,goede reis in Bulgarije

Mam

Ben wel blij dat ik je geleerd heb om alles te eten of in ieder geval te proeven. Ik vind de vertaling van geroosterd varken naar schapenmaag wel grappig, maar ja waarom zou Balkanska kaltsenitsa dan ook niet lekker zijn? Je moet het maar zo zien, als men het eet en er niet dood aan gaat, doe jij dat ook niet. Over smaak valt dan nog wel te twisten natuurlijk, maar ik vind het geweldig dat je nergens voor terugschrikt! Liefs Mam

Daan

Beste Jan en Nelly,

Haggis is een gerecht dat bestaat uit schapeningewanden(lever, nier en hart) met oatmeal in een schapenmaag.
Highlanders grappen vaak dat je de haggis moet vangen in de vroege morgen en bieden argeloze toeristen de kans aan om mee te gaan op haggisjacht. Natuurlijk is er dan de onvermijdelijke onthulling dat de haggis geen dier is!

anita

hallo D












aan zo te lezen maak je een hoop nieuwe dingen mee.eten uit eenschapen maag brrr ik moet er niet aan denken,en je leuke ritje met omaBABA.maar het is wel erg warm daar ,bij ons is het op dit moment lekker af gekoeld.nou daan als je weer wat leuks mee maakt hoor ik dat wel groeten van Ben en Anita.

anita

daan mijn bericht staat een beetje uit elkaar maar het is goed bedoeld

André en Tootje

Hoi Daan,
Bedankt voor je kaart uit Plodiv.
Erg leuk om steeds je goed geschreven verhalen te lezen.
Veel succes met alles wat je nog gaat ondernemen !!!!
groetjes uit Honselersdijk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!