daanopreis.reismee.nl

Tropen op de Balkan

Beste lezers,

Het is grappig dat hoe ver je ook reist, er nooit plekken zijn die niet op andere plekken lijken. Momenteel ben ik in de tropen beland. Ja echt. Ik zit in de tropen van de Balkan. Eerlijk waar!

Veliko Tarnovo is gelegen langs een canyon, waardoor de rivier de Yantra stroomt. Door de geografische eigenaardigheden van de ligging van Veilo Tarnovo, heeft de stad ook een heel eigen klimaat. Zelfs in het brandende hart van de zomer is de vallei van Tarnovo helder groen. De rivier stroomt ook dapper door.

Vandaag ben ik er ook achter gekomen hoe dit komt. Tarnovo wordt namelijk met enige regelmaat geteisterd door onweer. En dat onweer gaat gepaard met tropisch aandoende buien. Ze duren niet lang; na een half uurtje is het weer droog. De regens brengen voor een tijdje een heerlijke verfrissing mee. Totdat de zon weer de overhand krijgt. Het wordt dan gigantisch klam, en het is beter om dan nergens heen te hoeven lopen: je zweet het uit!

Het is echter wel een prachtig gezicht om te zien wat deze afwisseling van regen en hitte doet met het landschap. De vallei lijkt wel te ademen en er drijven verloren mistflarden in het dal boven de Yantra. Het enige wat ik nog mis is het geluid van brulapen om me volledig in Afrika te wanen. Alhoewel... de Franse scholieren die hier in het hostel logeren lijken niet ver af te staan van onze harige neven... en ze maken ook een hoop kabaal.

tot de volgende keer!

D

Reacties

Reacties

Mam

Lijkt me een onwijs mooi plaatsje dat Veliko Tarnovo, op die harige apen na dan! Hoe is nu je verdere planning?
Ga je vanuit VT trips maken of ga je nog naar de Zwarte Zee? Koop nu svp eens die camerakabel dan kun je foto's online zetten. Ben er zo benieuwd naar. Liefs Mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!