daanopreis.reismee.nl

Door de Balkan met Louis, ofwel de dwaze taxitocht met Baba Stefa

Beste lezers,

Ik verbaas denk ik niemand met de mededeling dat alles verbonden is. Nee, ik ben me niet plotseling gaan verdiepen in de New Age filosofie, maar ik heb het over harde feiten. Neem nu het wiel. Het staat in verband met rubber, hout, staal, remvloeistof, asfalt etc. Als je je indenkt dat alle uitvindingen die ooit gedaan zijn op een zelfde manier in verband staan met andere objecten en begrippen, kunnen we alleen maar tot de conclusie komen dat alles met elkaar in verbinding staat.

Neem nu de Balkan, een bus en....Louis de Funes. Vandaag ben ik per bus afgereisd naar Veliko Tarnovo. Het kaartje had ik gisteren al gekocht, op het onogelijke avtogara ' sever' (noord). Het biljet was niets meer dan een uitgeprinte bon en ik werd er vriendelijk, doch dringend op gewezen dat ik bij het zesde perron moest zijn. Ik had gerekend op een grote bus zoals die ook door Servie rijden. Het was dan ook een verrassing dat het voertuig waarmee we naar de oude hoofdstad van het Tweede Bulgaarse Keizerrijk werden vervoerd, verdacht veel leek op zo'n busje waarmee in Nederland ouderen en gehandicapten worden vervoerd. Bij het zien van mijn koffer brak enige paniek uit, want het ding pastte niet in de kofferbak. Uiteindelijk werd besloten dat mijn koffer maar in de cabine moest. 'En nu maar hopen dat we niet teveel passagiers krijgen' merkte een mede passagier , die me zojuist had geholpen mijn mega-koffer op 2 zetels te plaatsen, droog op.

De tocht naar Veliko Tarnovo verliep verder zonder problemen. Ik kwam zelfs eerder aan dan ik verwachtte. Het was nog wel even zweten, ik was er heel eventjes van overtuigd dat het busje toch echt op weg was naar Burgas. Gelukkig was dit slechts ingebeeld.

Om de gasten te vermaken, besloot de chauffeur zijn passagiers te tracteren op Franse cinema. Tot mijn niet geringen verbazing heb ik in een dag 2 films van Louis de Funes gezien.

Aangekomen op het station wachtte me een andere verrassing: alle taxi's stonden aan de andere kant van een razend drukke weg, die ik niet zonder gevaar voor lijf en leden kon oversteken. Uiteindelijk besefte een chauffeuse mijn probleem en besloot op enigszins spectaculaire wijze me te ontzetten. Met een noodgang kwam ze de stoep op en ik had maar net op tijd door wat ze van plan was. De taxi werd bestuurd door Baba Stefa (oma Stefa). Deze doortastende oudere dame (die naar eigen zeggen al 2 mannen had versleten) was alles behalve zwijgzaam. Ze praatte aan een stuk door, maar op de een of andere manier verstond ik alles wat ze zie (hetgeen me in Bulgarije niet vaak voorkomt). Ze wees me op het feit dat er hier veel politie was en ik toch echt mijn veiligheidsriem om moest. Ik heb haar maar niet verteld dat ze zelf geen riem droeg. Na een gezellige rit werd ik afgezet waarik wezen moest. Ik ga nu Veliko Tarnovo maar eens verkennen.

tot schrijvens,

D

Reacties

Reacties

Mam

Heb weer heerlijk gelachen om je verhaal. Ik zie het zo voor me die Oma die de stoep op scheurt! Dus je reist in Bulgarije met busjes a la Kameroen, of zijn ze niet zo volgepropt? Nu maar hopen dat je je koffer ergens goed en veilig kwijt kan en dan op naar de vervolg story. Ik kijk er naar uit! Liefs Mam

Jan

Daan, wij (nelly en Jan) kijken alweer uit naar het volgende verhaal. Ga er mee door zeker nu je in het ons bekende Veliko Tarnovo bent aangekomen.

Madhawi

Hoi Daan,

Baba Stefa klinkt als een heerlijk mens, een soort supperoma to the rescue! Kijk uit naar je volgende blogpost. Xxx.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!