daanopreis.reismee.nl

Plovdiv

Beste lezers,

Van alle mogelijke Slavische plaatsnamen, is Plodiv misschien wel de meest stereotype. Met de traditionele Slavische vette L lijkt de naam te verwijzen naar een grijsgrauw arbeidersparadijs waar norse arbeiders onder het Rode Vaandel trots naar de fabrieken marcheren, alwaar de kernkoppen worden gemaakt om het bovengenoemde arbeiderspradijs te beschermen tegen het corrupte kapitalistische Westen. Wederom geldt: schijn bedriegt.

Plovdiv is een mooie stad. Het heeft een prachtig oud centrum en is zonder te overdrijven een juweeltje van 19e eeuwse Bulgaarse architectuur. Plovdiv is al een hele oude stad. De naam is van oorsprong Thracisch: Pelop Deva, oftewel Fort van Fillipos. Het gaat hierbij dan om Fillipos van Macedonie, de vader van Alexander de Grote. Het veroveren van de landerijen rondom Plovdiv schijnt nog een hele klus geweest te zijn: volgens mijn gids waren de Thraciers uitermate vechtlustig en hadden ze met de Grieken weinig op.

Ik ben vandaag met de express trein van Sofia naar Plovdiv gereist. Een leuk tripje dat zo'n 2 uur in beslag nam. Het was even zoeken naar het juiste perron (hoewel de lingeriezaak op het station uitermate goed is aangegeven, ontbreekt de richtingaanwijzing op de perrons volledig), maar ik heb geen grote hindernissen ondervonden.

Bij wijze van experiment had ik een Bulgaarse vertaling gekocht van mr Monk goes to Germany. Wie niet weet wie Adrian Monk is, moet 's zaterdags meer tv kijken(of even heimelijk wikipedia raadplegen).Tot mijn niet geringe verbazing zat ik na 2 uur al op 27 gelezen pagina's. Als dit me nou ook nog in gesproken vorm lukte, dan was mijn leerdoel deze zomer al lang en breed gehaald. Maar goed, ik heb goede hoop dat het me zal lukken.

Ik schrijf later weer meer!

D

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!