daanopreis.reismee.nl

Postzegels kopen in Sofia

beste lezers,

Zoals jullie weten ben ik geen PVV-ganger. Ik geloof niet dat mijn land inherent beter is dan welk ander land dan ook. Goed, omstandigheden bepalen hoe goed het ergens toeven is, maar in potentie zijn alle landen gelijk. Wie had immers ooit kunnen denken dat het moeras in Noord-Europa waarin we leven zou kunnen uitgroeien tot een van de rijkste landen op aarde?

Nederland heeft echter een belangrijk verschil met de rest van de wereld. Dit verschil zit hem in het feit dat postzegels overal te krijgen zijn. Wie denkt dat dat normaal is, moet maar eens proberen in het buitenland postzegels te kopen. Dikke kans dat er een trip inzit naar een onaantrekkelijk, pompeus gebouw aan een straat die bijna standaard ettelijke kilometers verwijderd is van de plek waar je ansichtkaarten kunt kopen. U raadt het, de posterijen zijn in veel landen een reliek uit vroeger tijden. De Staat bewijst den burger enen dienst en deze moet derhalve blij zijn met de geboden service. Of die service nou goed is of niet is niet echt van belang.

De Bulgaarse posterijen zijn niet per se beter of slechter dan welke andere posterijen in dit deel van de wereld. Het gebouw van de psoterijen in Sofia is monumentaal en ligt geheel in stijl ver weg van waar men ansichtkaarten koopt. Tot zover niets nieuws.

het kopen van een postzegel is echter een precaire aangelegenheid: in het hele gebouw van de posterijen staat nergens aangegeven aan welk loket de felbegeerde zegeltjes nu precies te koop zijn. Het gebouw (dat waarschijnlijk het product zou kunnen zijn van Kafka, als die tenminste een architect was geweest) bestaat uit meerdere hallen en biedt meerdere diensten aan: je kunt er je belastingen betalen, gas-, water- en lichtrekeningen betalen, pensioenen ophalen en zelfs krantenabonnamenten afsluiten. Maar nergens staat ook maar de geringste verwijzing naar de kerntaak der posterijen, namelijk het verkopen van postzegels. Uiteidnelijk, na een epische tocht langs niet minder dan 5 'shalteri' kwam ik terecht bij een aardige oude mevrouw die slechts een enkel woord Engels sprak: Stamps? Een lettergreep, zes letters, maar tegelijkertijd ook bevrijding!

groeten uit Bulgarije

Mam

Weer gesmuld van je verhaal. Het is allemaal zo herkenbaar! Zag net dat het 33 gr C bij jullie is met een kleine kans op regen. Lekker warm dus! In NL wordt het ook weer een stuk beter met op a.s. dinsdag ook hoge temperaturen van in de 30 gr. We gaan Sofia zeker een keer doen met een ZM reis. Ben benieuwd naar je avonturen in Plovdiv. Liefs Mam

Tootje

Hoi Daan, dus wij kunnen binnenkort een kaartje verwachten ?
Groetjes ook van André.