daanopreis.reismee.nl

Sofia

Beste lezers,

Het komt soms voor dat je denkt alles al gezien te hebben. Het lot heeft juist op dat soort momenten de neiging keihard toe te slaan en je volledig te verrassen. Sofiadacht ik eigenlijk al min of meer gezien te hebben. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn vroegere indruk niet al te best was; lege straten, ongezellig en een beeetje grauw. Ik geef het graag toe: ik had het compleet verkeerd.

Vandaag de stad maar eens verkend. Vitosha bulevard was inderdaad weinig soeps. Vrolijk omdat het zomer is, maar verder niets speciaals. Het is me daar wel gelukt om daar een sim-card te kopen, hoewel het proces lekker Oost-Europees was: mijn id-kaart moest worden geregistreerd. Is me nog nooit ergens overkomen. Mijn nieuwe nr in Bulgarije zal ik mailen aan de geinteresseerden.

Na het ontbijt op het Sveta Nedelya plein, ben ik naar het mooiste gedeelte van Sofia gegaan. De Bulevard Tsar Osvoboditel (de Bevrijdingskeizersboulevard) loopt vanaf het Onfahankelijkheidsplein naar de Aleksander Nevskiy kathedraal. Onderweg prachtige gebouwen, groene parken, leuke horeca en gezellige straatjes.

Sofia is als stad wat moeilijk te definieren. Het lijkt een beetje op Boekarest, maar dan kleiner en vele malen beter onderhouden (en: zonder straathonden!!!). Het zou ook kunnen lijken op Belgrado, maar dan van voor de socialistische stadsplanning.

De gemiddelde Sofioot is bijzonder aardig. men begrijpt dat het me moeilijk valt om alles in het Bulgaars te begrijpen en men doet de moeite om langzaam te praten in het Bulgaaars, zonder meteen over te gaan in het Engels. Op de luchthaven was de mevrouw van het geldwisselkantoor ontzettend enthousiast: wat goed dat jullie ook onze taal leren! maareh... waarom eigenlijk?

En bref, Sofia kan ik iedereen aanbevelen!

Tootje en André

Hallo Daan, interessant en leuk om alles weer van je te lezen. Geniet van je reis en heel veel succes.

Groetjes uit Honselersdijk.